0-or i positionssystemet

Vad betyder 0-an i vårt positionssystem

Den här lektionen bygger på förra avsnittet, ett riktigt positionssystem. Eleverna har redan klart för sig hur positionssystemet fungerar och kan utföra additioner och subtraktioner med flersiffriga tal, UTAN att använda penna och papper för beräkningen.

Material: Kottar och pinnar./knappar och piprensare eller dylikt. Miniräknare att SKRIVA på.

Ge eleverna parvis några kottar/knappar och pinnar/piprensare. Några par kan få två skottar, andra par får tre, några får fyra eller fem. Det par som fått enbart 2 knappar kommer troligen att protestera från början. Efter en kort stund känner de sig som vinnare, störst tal! Nedan ser du några möjligheter från paret som bara fått två knappar.

Vilka tal kan man göra med kottarna/knapparna? Lägg de tal ni kan, skriv dem först på miniräknaren och skriv sedan talen på papper”!

Nu kommer eleverna att upptäcka att man behöver ha en 0:a. när man ska skriva talet på miniräknaren. Låt eleverna göra upptäckten men samtala om det efteråt.

Det är viktigt att eleverna inser att man måste visa att en position är tom; att 0 betyder ”ingenting av någonting”.

Eleverna behöver ännu inte känna till talenheternas namn: ental, tiotal osv.

I nästa avsnitt multiplicerar vi med 10, 100 osv

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *