Bråk, procent och decimaltal

Bråk – helt enkelt

Hur kan vi bäst utgå från barns förkunskaper om t ex bråk? De kan ofta en hel del om delar och hela. Artikeln är en sammanfattning av en föreläsning med samma namn under Matematikbiennalen i Göteborg 2000.

http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/1821_00_3.pdf

4 svar på ”Bråk, procent och decimaltal”

  1. Fantastiskt och härligt att se och höra barnen använda dessa ”bråkord” i sina egna förklaringar i samspel med varandra när de får göra dessa upptäckter tillsammans. Mina årskurs treor har knackat kakor och delat och benämnt och arbetet fortsätter från där de är just nu vidare till nya upptäckter…..

    1. Härligt! Blir glad om du återkommer med rapporter från verkligheten! Har du prövat bilden och procenten? Lycka till!
      Hälsar,
      Ulla

      1. Inte ännu, vi är på väg dit…
        Barnens funderingar och tankar gör att vi hamnar lite hit och dit beroende på vad de visar för kunskap och behov under laborationerna. Just nu delar de papper och benämner. Jag lyfter frågor, tankar och sådant jag hör medans arbetet pågår, som de sedan gruppvis får berätta om. Allteftersom bygger vi på med nytt som kommer ursprungligen från dem, min uppgift blir att utmana deras tankar. Pust! Inte alltid så enkelt! Men kul! Återkommer!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *