Bråk – helt enkelt
Hur kan vi bäst utgå från barns förkunskaper om t ex bråk? De kan ofta en hel del om delar och hela. Artikeln är en sammanfattning av en föreläsning med samma namn under Matematikbiennalen i Göteborg 2000.
Bråk – helt enkelt
Hur kan vi bäst utgå från barns förkunskaper om t ex bråk? De kan ofta en hel del om delar och hela. Artikeln är en sammanfattning av en föreläsning med samma namn under Matematikbiennalen i Göteborg 2000.
Fantastiskt och härligt att se och höra barnen använda dessa ”bråkord” i sina egna förklaringar i samspel med varandra när de får göra dessa upptäckter tillsammans. Mina årskurs treor har knackat kakor och delat och benämnt och arbetet fortsätter från där de är just nu vidare till nya upptäckter…..
Härligt! Blir glad om du återkommer med rapporter från verkligheten! Har du prövat bilden och procenten? Lycka till!
Hälsar,
Ulla
Inte ännu, vi är på väg dit…
Barnens funderingar och tankar gör att vi hamnar lite hit och dit beroende på vad de visar för kunskap och behov under laborationerna. Just nu delar de papper och benämner. Jag lyfter frågor, tankar och sådant jag hör medans arbetet pågår, som de sedan gruppvis får berätta om. Allteftersom bygger vi på med nytt som kommer ursprungligen från dem, min uppgift blir att utmana deras tankar. Pust! Inte alltid så enkelt! Men kul! Återkommer!
Tack!
/Ulla
Hej!
Jag vet att det låg så mycket bra material om decimaltal här innan, men jag förstår att du kanske har tagit bort lite för att kunna använda det i dina fantastiska böcker. Jag jobbar med den i åk 2 där jag undervisar och vill bara säga att det fungerar så bra och jag får undervisa i matematik och ser hur eleverna lär sig av varandra på ett underbart sätt.
Anledningen att jag letar här och vill ha tag i materialet som låg här om decimaltal är att jag har fått uppdrag på skolan att undervisa en lite grupp i åk 5 som inte har med sig alla grunder som de bör ha. Det som vi har gjort fram till åk.2 har jag med mig om hur jag kan göra, men just när vi kommer till decimaltal så vet jag att jag vid ett tillfälle hade en diskussion i en klass om någon tävling och vi diskuterade vem som hade vunnit, det var olika tider i form av decimaltal. Jag minns nog inte riktigt. Jag tänkte att jag skulle kunna ha en sån diskussion i den lilla gruppen för att se om vi kan komma framåt när det gäller decimaltal. Tänker även att man pratar om decimaltal och kopplar till tallinjen. Men jag undrar om du har några kloka tankar kring detta område som du vill dela med dig av. Du får gärna maila mig om du vill.
MVH Jenny
Har inte sett detta förrän i dag. Skickar snart!
Ulla
Hej! Har du fått det nu?
/Ulla