Ekvationer – backtracking

Det var engång en lärare i Melbourne som sa till sina kolleger. Om 40 minuter ska de här eleverna (10-åringar) kunna lösa ekvationer. Kollegerna skakade naturligtvis på huvudet, men …………………

Efter att ha läst det här hoppas jag att du kan säga så till dina kolleger.

Så här kan elever lära sig att lösa enkla ekvationer redan från tredje klass (10-åringar). Om vi tittar på bilden:

På den första raden ser vi att ett uttryck (en ekvation med en obekant n) har svaret 14.

Här nedan berättar jag för dig, eleverna kommer själva att klura ut det, i alla fall om de är vana att tänka själva, vana att tänka först själv och sedan diskutera med sina kamrater i gruppen. En fördel är det förstås om de slutat räkna och börjat se!

När alla elever berättat för alla, så kandu räkna med att eleverna gärna ger sig på nästa uppgift.

Vad var det som hände innan svaret var 14? Jo, man hade lagt till 3 och alltså hade vi 11 tidigare. Dessförinnan hade man dragit bort 5 och hade alltså 16 tidigare. För att få talet 16 hade man multiplicerat med 2. I den första rutan skall det alltså stå 8. n=8

Uppgifter av den här typen kan både du och eleverna skapa och så tränar de olika räknesätt fast på ett engagerat sätt.

Sen kommer ekvationerna:

Här gör man på exakt samma sätt, fast nu finns ekvatione skriven. Jobba på, eleverna älskar det!

Lycka till!

Du kan ställa frågor antingen i kommentarfältet eller på fb.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *