Enkel statistik – cirkel – och stapeldiagram

Det började med att jag berättade för klassen att jag frågat barnen parallellklassen vilken frukt de gillade mest av banan, äpple, päron, apelsin och vindruvor. De svarade att de gillade banan mest. Här kan du se i vilken ordning frukterna kom.

  1. banan
  2. päron
  3. äpple
  4. vindruvor
  5. apelsin

Eleverna får nu gruppvis frukterna på bild eller som här på papper. De ska nu lägga ut frukterna på den cirkelsektor som motsvarar ordningen på populariteten.

Om de klarar det? Ja, så länge jag tror på dem och inte går igenom eller förklarar! Sen berättar de. Allt viktigt i ett klassrum ska sägas av eleverna för att du kan det!

Oavsett om de placerar frukterna efter sin föreställningar om area, vinklar eller längden av cirkelsektorns periferi så har de helt klart för sig.

Nu är det dags att låta eleverna göra egna diagram. Det kommer snart!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *