Om du ritar en fyrhörning, regelbunden eller inte spelar ingen roll och så sätter du ut markeringar med t ex 1 cm mellanrum. Eleven börjar på 0 och om det är en figur där eleverna ska räkna + 15 så drar de ett streck med linjal från 0 till 15, nästa från 1 till 16, från 2 till 17 osv.
Vill man träna t ex 2n+3 så drar man det första strecket från 0 till 3, det andra från 1 till 5, nästa från 2till 7 osv.
Det finns miljoner med möjligheter,
Lycka till!
Ulla
Hej! Tack för all inspiration! Jag förstår tyvärr inte hur ovanstående bilder ska användas.
Om du ritar en fyrhörning, regelbunden eller inte spelar ingen roll och så sätter du ut markeringar med t ex 1 cm mellanrum. Eleven börjar på 0 och om det är en figur där eleverna ska räkna + 15 så drar de ett streck med linjal från 0 till 15, nästa från 1 till 16, från 2 till 17 osv.
Vill man träna t ex 2n+3 så drar man det första strecket från 0 till 3, det andra från 1 till 5, nästa från 2till 7 osv.
Det finns miljoner med möjligheter,
Lycka till!
Ulla
Hej Ulla,
Hur har du räknat för att göra hjärtformen i cirkeln? Mvh Emma
Hej!
Jag räknar/drar linjer till dubbelt så mycket. 1 till 2; 2 till 4, 3 till 6, 4 till 8, 5 till 10, 6 till 12 osv.
Lycka till!
Ulla