Förkorta och förlänga bråk

Story som du berättar för eleverna. Skriv på tavlan medan du berättar.

Kalle och Lisa brukade bråka om vem som hade mest eller vem som kunde det största talet. Kalle som var äldst vann nästan alltid, men så kom Lisa på att de kunde ta samma tal – och ändå vinna.

Hur ska vi då göra sa Kalle?

Om jag säger ½ så kan du säga 2/4, sa Lisa

Hur menar du? sa Kalle

Lika mycket, sa Lisa

Kan jag säga 3/6 då, sa Kalle

Ja, sa Lisa, du kan säga 25/50 också!

OK, sa Kalle, nu förstår jag, Du säger nåt och jag säger lika mycket fast på ett annat sätt?

Rätt, sa Lisa. Nu säger jag 3/9

Då säger jag 1/3 eller 6/18 ,sa Kalle.

Hur tänker Kalle och Lisa?

Låt eleverna tänka själv en minut, diskutera med varandra en stund och sen tar du upp deras tankar och låter dem komma på så många lika stora tal de kan. Du kommer att få så många förslag på tavlan att eleverna alldeles säkert kan komma på ”en regel”. Allt viktigt i ett klassrum ska sägas av eleverna för att du kan det!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *