
Uppgiften är att jag ska presentera bråk för elever på lågstadiet. Jag vill veta vad de kan, vad de tror och vilka erfarenheter och kunskaper de redan har. Jag använder mig av en spetsig fråga (se bloggen) men ger dem nu som gruppuppgift att arbeta med. Som vanligt, för att få alla elever ”med på tåget” berättar jag en story. Börjar prata om pepparkakor överlag så att alla kan får känna igen sig.
Jag berättar jag om Lisa och pepparkakorna på bilden, i klassrummet har jag en docka som har pepparkakor i händerna som på bilden.
:
I går hade Lisa munnen full av pepparkakor när hon fick syn på en hel pepparkaka, men hon hade redan pepparkaka i båda händerna. Så här såg det ut:
—Vilken pepparkaka tror ni att att Lisa lägger bort?
—Varför lägger hon bort just den?
—Hur mycket pepparkaka har hon i den högra handen?
—Hur mycket pepparkaka har hon i den vänstra handen?
—Hur stor bit tror du att Lisa tar i den hela pepparkakan?
—Hur myckat har hon sen kvar av den pepparkakan?
Jag vill veta
- ser de nån skillnad i att lägga bort den minsta biten eller den större?
- om de kan säga att hon har ungefär hälften, har de något språk för att beskriva det . Finnd det någon som använder sig av konventionella bråk?
- kan de beskriva mindre än en halv eller är allt som inte är helt halvt?
- Ritar de eller använder de bråk för att beskriva den bit de själv får bestämma?
- finns det nån som förstår att typ 1/3 och 2/3 tillsammans är 1.
När vi i helklass diskuterat deras värdefulla svar , värdefulla för att jag ska kunna lägga min undervisning på rätt nivå. kan vi leka 1-kompis!
Det är en mycket bra lek!
Jag är 3/4- Vad är du?
Jag är 7/9. Vad är du?
Hej Ulla,
Så mycket bra och intressant du skriver!
Vad är ”leka 1 -kompis”? Som du skriver i slutet av inlägget om bråk?
Hej!
Om vi är 1-kompisar och jag är 1/2 så är du också 1/2. Om jag är 3/9 är du 6/9 osv. OK?