



Har du ätit snyggt? var elevernas fråga varje mattetimme när vi hade ”karamellmatte”. Målet är att kunna använda sina multiplikationskunskaper för att senare kunna utföra divisioner med lätthet. Ingenting i skolan är till för nu-et; det ska kunna användas sen!
De här karamellerna var under många år mina favoritkarameller. De kom in i klassrummet i tvåan när eleverna lärde sig multiplikation.
Se: om-matematik.se/den-allra-forsta-multiplikationen
och om-matematik.se/multiplikationstabellen-som-alla-lar-sig
För eleverna var karamellerna 4 x 5 = 5 x 4 . Jag visade en dag eleverna förpackningen när jag ätit 2 karameller och sa att nu finns det bara 4 x 4 +2 karameller kvar (andra bilden) och lät dem försöka berätta för varandra och mig hur jag menade. ”Hur tror ni man kan beskriva hur många karameller det finns kvar i bild 3? ” Säger alltid tror för då är alla svar rätt! ”Och i bild 4?”
Varje mattetimme undrar jag ”Hur många karameller tror ni att det finns kvar?” Har du ätit snyggt?