Matematik från början

I det första mötet med eleverna lär du känna dem och kommer förhoppningsvis att förstå hur mycket de redan kan. För det mötet behöver du skaffa fram lite udda material, men du har allt hemma. Det här mötet kan pågå så länge du anser.

Nästa lektionstillfälle handlar om stora tal och det material du behöver finns här för kopiering; tre soffor och tre prislappar! Lite spännande att så tidigt i första klass få ställa hypoteser och diskutera .

Prislappar Soffor https://www.om-matematik.se/330-2/

Tredje gången ger vi oss in på 5-talet; kanske det allra viktigaste. Det innehåller fingertal och tal skrivna på tärningar. På varje tärning finns endast 1-5 men skrivna som siffror, tärningsögon, och typ ”staket”. Tärningarna kommer att användas ofta; inte minst vid sifferskrivning som blir en följd av sannolikhetsberäkning- för nybörjare. Det finns trätärningar att köpa och som man kan klistra etiketter på och skriva på dem.

Fjärde gången arbetar vi med tallinjen. Det blir en fantastisk upplevelse när du ser att eleverna lär sig själva och att de redan kan decimaltal; eller i alla fall får behov av dem. För denna övning behöver du klädnypor och tvättlina i olika längder.

Femte inlägget handlar om positionssystemet. Du vet redan hur eleverna reagerade på soffornas prislappar. Det här kommer att vara flera lektioner och inlägget rekommenderas för lärare som undervisar även äldre elever. Här behöver du stenar eller något i olika storlekar, jag använde snäckor. Kottar och pinnar, eller glasspinnar och ”ploppar”. Miniräknare till alla barnen, inte för att räkna med utan för att skriva på; det tar för lång tid när små barn ska skriva på mattetimmarna. Om det finns en gammal OH (arbetsprojektor) på skolan kan du skatta dig lycklig.

Det kommer mer…!

6 svar på ”Matematik från början”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *