Matte är inte ett göra-ämne!

En lektion som visar hur en göra-lektion kan undvikas.

Eleverna har ett räknehäfte på vilket de har skrivit :JAG KAN!

Jag väljer innehållet i en lektion där det vanligtvis är så att eleverna arbetar enskilt och målet är att göra så många uppgifter som boken eller läraren bestämt.

Hur roligt är det?

I går kom Kalle hem och var strålande glad. Varför tror ni han var så glad?

Lyssna! Lyssna!

Vet ni vad han sa? Han sa att det är skitenkelt att plussa! Håller ni med honom om att det alltid är lika enkelt att addera tal?

Låt oss titta på tresiffriga tal. Hur ser siffrorna ut om det är enkelt?

Skriv elevernas förslag på tavlan, typ 123+321 eller 456+123

Säg nu:

Skriv 5 förslag på additioner som är så här lätta.

När eleverna kommit med förslag och visat att kan producera 5 additioner där siffrorna faller under 0-9-strategin ska de räkna ut kamraternas exempel i sin JAG KAN-bok. Hädanefter behöver de aldrig någonsin mer träna på dylika utsagor.

När detta är klart visar eleverna var för sig hur de väljer siffror i ett nytt exempel och räknar och du kan kommentera med DU KAN!

Hur kan siffrorna se ut om det ska vara lite svårare?

Ex 123+458 eller 622+369

Upprepa proceduren ovan!

Och slutligen

När är det riktigt svårt? Hur kan siffrorna i talen se ut då?

345+766 eller 932+489

Upprepa proceduren!

Allt det här är upplagt för algoritmräking men jag vill gärna att ni tar del av hur man får goda huvudräknare i addition, här på bloggen under Huvudräkning, Addition, Praktik

Det går alltid att diskutera med elever hur siffror i en beräkning påverkar svårighetsgraden i beräkningen.

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *