Det finns ingen anledning till att elever i den svenska skolan inte kan/ska kunna multiplikationstabellerna.
Jag beskriver här ett sätt att få eleverna att inte bara kunna utan också att se – multiplikationstabellen!
Många med mig har säkert lärt sig tabellerna genom att rabbla; jag tror inte det är en gångbar metod 2020! Det måste vara proffsigare än så!
När eleverna i skolår 1 upptäcker multiplikationen (Se matematik från början/Den första multiplikationen https://www.om-matematik.se/den-allra-forsta-multiplikationen/ ) lärde de sig att beskriva mönster med räknesättet; de lärde sig inga egentliga multiplikationer, dvs svaren.
I 2-an fick de rutade papper (10×10) och uppgiften att klippa ut alla tänkbara rektanglar och märka dem med beskrivningen

Det var spännande för eleverna att hitta så många olika som möjligt. Eftersom det rutade pappret endast var 10×10 fanns det en begränsning i storlek, När vi trodde att vi hittat alla var den stora frågan:
Hur många rutor är det på varje utklipp?
Eleverna räknade och det var intressant att höra hur de räknade; några räknade alla rutorna en och en medan andra räknade med en antalsgrupp i taget. Sen skrev de antalet rutor i högra hörnet:

Det blev utgångspunkten för multiplikationstabellen!
När alla möjliga rektanglar var utklippta kunde eleverna se hur många olika tal det finns i det som vi nu kan kalla multiplikationstabellen. Helt klart ska alla verkligen kunna alla tabellerna men till skillnad från allt gammalt rabblande så vet eleverna nu vad det är de håller på med.
Nu gäller det för oss lärare att leka med talen i tabellerna så att de sitter, Det kommer mer om det!
Tack för tips! Jättetydligt för eleverna
Härligt! Det är bra att ha en en bild av talen!
Hälsar Ulla
Super! Gjort detta med en åk 2 med rutat papper och på måndag ska de fortsätta med att klippa ut (de tog färgpennor först) och klistra på ett färgat papper. Ser fram emot mer kring multiplikation och division. Tack för tips!
Härligt, de kommer att ha lätt för att lära sig multiplikationstabellen, nu när de ser hur det ser ut! Lycka till i fortsättningen!/Ulla
Och jag börjar om med mina fyror som tyvärr inte fått grunden.
Lycka till!
Hör av dig om du undrar över något!
Hälsar,
Ulla