
När jag påstår att alltför många elever inte kan mäta, så vet jag att det tyvärr är så.
Nu är jag på väg mot negativa tal, även om jag vet, har upplevt, att det bland nybörjare, 6-och 7-åringar, finns flera som redan behärskar negativa tal tämligen bra.
Jag utnyttjar nu ovanstående erfarenheter för att på sikt få alla (?) elever att behärska att räkna med negativa tal. Detta är bara starten! Det kommer mer under följande dagar! Om du vill!
Berättar en story om Legobyggande (Aktuellare än någonsin!) och ger varje elev en 2×4-legobit. Berättar att jag måste ha måtten på legobiten och att vi ska mäta med måttband. Visar mina IKEA-måttband och säger att jag inte har så det räcker till alla, så därför får vi dela på dem.
Sagt och gjort – alla har nu en bit måttband och en legobit och jag vill ha reda på Legobitens alla sidor.Det är väldigt tillåtet att samarbeta.
Innan jag återkommer här med fortsättningen så kan ni fundera över hur jag kommer härifrån till negativa tal. Jag förstår om en del av er tycker att det är enklare att gå igenom och förklara, men jag är inte sån!. Det ter sig i mina ögon ganska oekonomiskt, eftersom det då måste göras om flera gånger under åren som kommer.
Spännande, ser med spänning fram emot del 2,3,4 osv 😀
Tack, jag har glömt att lägga ut fortsättningen. Den kommer så småningom!
Hälsar,Ulla