På isbanan – mer om negativa tal

Inspirerad av den här mattegömman gav jag mig i kast med att få mina mellanstadieelever att lära sig mer om NEGATIVA tal. De hade redan talat om för mig att minus minus måste bli plus – utifrån den aktivitet jag presenterat tidigare.
I stället för protoner och antiprotoner använder jag mig av något mer elevnära, nämligen flickor och pojkar. Idén fick jag på en kall isbana när jag upptäckte att det inte fanns så många på isen när det tränades paråkning.

Jag berättade en story (påhittad förstås) om när man tränar konståkning. Det är inte så många som tränar samtidigt och det är ganska dyrt . Därför vill alla träna så mycket som möjligt, Man tränade alltid pojke och flicka (När jag genomförde denna lektion hade vi inte kommit så långt att ett konståkningspar kunde vara två från samma kön, vilket man kan numera. Om du använder min strategi får du gör det historiskt och berätta att så var det förr!)


Sna

Nu börjar det likan Protons and Antiprotons, men nu har flickorna blivit röda knappar och pojkarna blåa.

Nu räknar vi med pojkar och flickor – väldigt enkelt och roligt. Alla kan!

OBS! 3 F-4P = 7 F

6 svar på ”På isbanan – mer om negativa tal”

  1. Har de i berättelsen själva fått klura ut vad som händer om några killar/tjejer slutar åka par och går hem… Eller utgår de bara från tidigare kunskap om – – minus, minus.
    Som i 3F — 4P=?
    tre flickor står och väntar, 3 pojkar som åkt par går hem då blir det 3+4 flickor som står och väntar alltså 7 flickor

    som matematiskt blir 3 — (-4)=7

    Eller 3F — 4F.
    Fyra flickor slutar och går hem. Då blir det en pojke kvar.

    1. De klurar själv ut det. Om man vill kan man dramatisera händelserna.

      ”Som i 3F — 4P=?
      tre flickor står och väntar, 3 pojkar som åkt par går hem då blir det 3+4 flickor som står och väntar alltså 7 flickor ”

      Du skrev 3 pojkar går hem, det var 4 pojkar som gick.

      Här står 3 flickor och väntar och då passar 4 pojkar på att gå hem; kvar finns det då 7 flickor. 3-(-4) = 3+4=7

      Du tar upp ett helt annat exempel:
      3F-4F = 1F om det finns 3 väntande flickor och 4 går hem finns det en flicka kvar. Intressant är ju var den fjärde flickan kom ifrån. Står det en ensam pojke kvar så åker de. Bra fundering.

      3F

  2. Trycfelsnisse….

    Menade 4 pojkar går hem som åkt par då får de flickorna som varit deras danspartner ställa sig och vänta också. 3F-4P blir då 3F+4F

    Matematiskt 3- (-4) blir då 3+4=7

  3. Tack för bra idéer med negativa tal.

    Har du något med multiplikation och division eller fler inom addition och subtraktion. Svårt att hitta representationer som lockar fram bra tankar som håller till många situationer.

    Termometern,
    Upptäcka hur det blir om man ta bort/lägga till skulder/Inkomster
    förflytta sig över och under havsytan.

    1. Jag tycker att mina elever var oerhört kreativa och logiska när de förklarade – för mig – vad som händer när man multiplicerar ett ett positivt tal -med ett negativt tal, typ 2 x (-2) och sa att det är en upprepad addition och svaret är -4.
      -2 x -2 , sa eleverna, kan inte vara en upprepad addition och måste därför vara en kombination, ett rutnät, och måste vara 4 individer.
      Om du läser de svar jag fått på fb (Matematikundervisning resp Sveriges matematiklärarförening) så duger inte mina elevers tankar, men för mig duger det bra; mina mellanstadieelever tänkte till och använde sin logik och med tanke på att alternativen: ”tala om för eleverna hur de ska göra” kan ha/har till följd att de inte riktigt minns hur de ska göra; mina minns och rätt blir det!
      Jag ska inte diskutera mer med gymnasielärarna, de har problem nog!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *