Hoppa till innehåll
om-matematik
sluta räkna…börja se
Meny
HEM
Appendix – Sluta räkna, börja se!
Kan en concept map hjälpa oss att hjälpa?
Välkommen till min blogg
Exempel på ett prov för skolår 2 i augusti
Arbeta matematiskt
Inlägg från fb 2019-08-03
Inlägg från fb 2019-08-04
Inlägg från fb 2019-08-05
Inlägg från fb 2019-08-06
Inlägg från fb 2019-08-07
Inlägg från fb 2019-08-08
Inlägg från fb 2019-08-12
Matematik från början
Den första matematiken 1-10
Möte med matematik
Stora tal – för yngre elever
soffa 1
soffa 2
soffa 3
soffa 4
prislappar
Det viktiga 5-talet
Uppdelning av 5-talet
10-talet
Den allra första subtraktionen
Matematikens grunder
Addition över 10
Tallinjen
Positionssystemet
Första mötet med positionssystemet
Ett riktigt positionssystem
0-or i positionssystemet
Multiplikationens grunder
Den allra första multiplikationen
Vi multiplicerar med 10
Multiplikationstabellen – som alla lär sig
Räkna med en antalsgrupp i taget
Karamellmatte
Miniräknaren
Vi skriver med miniräknaren
Siffrorna i fönstret – en övning för nybörjare
Vi rangordnar tal
Vi räknar och ser mönster
Och så fungerade en dator
Och så gör en snabb dator
Tangram – ett otroligt laborativt hjälpmedel
Tangram och vinklar
Tangram och olika räknesätt
Tangram och månghörningar
Tangram – symmetri och asymmetri
Tangram och vinkelsummor
Tangram – kongruens och likformighet
Tangram – och bråk
50 % kan se ut hur som helst?
Taluppfattning är …..
Kvadrattal
Taluppfattning
TOT 1-10
TOT 1 – tal som kan höra ihop
TOT 2 -Tal i moln
TOT 3
TOT 4
TOT 5 – funktionsmaskin
TOT 6
TOT 7
TOT 8
TOT 9
TOT 10 – talkul för 4-9
TOT 11-20
TOT 11 – kul med kvadrattal
TOT 12 – palindromtal
TOT 13
TOT 14 – de perfekta talen
TOT 15
TOT 16 – Kanelbullens dag
TOT 17 – vi lär oss av miniräknaren
TOT 18 – Labyrint
TOT 19 – 100-kompisar m m
TOT 20 – Kaprekars konstant
TOT 21-30
TOT 21 – One Odd Out (OOO)
TOT 22
TOT 23 – Diffy
TOT 24 — 9-triangel
TOT 25 – Bingo
TOT 26 -Jämföra – större/mindre – äldre/yngre mm
TOT 27 – Gruppuppgift åk 5-9
TOT 28 – Använd multiplikation och division – lek
TOT 29 -Sorteringsövningar
TOT 31 – Bilskylt
TOT 35 Enkel problemlösning
TOT 36 Addition i 16 – ruta
TOT 40-49
TALTENNIS TOT 41
TOT 42 – Additionsrutor
Negativa tal – del 1
Vad måste man kunna?
Minusminus måste bli plus, sa eleverna
På isbanan – mer om negativa tal
Vi multiplicerar negativa tal
Open-ended Questions – negativa tal
Bråk, procent och decimaltal
Del av helhet – en fjärdedel
Del av helhet eller del av antal
Introduktion av bråk – diskussion
Knacka pepparkaka
Kan 50 % se ut hur som helst?
Del av antal
Statistik
Enkel statistik – cirkel – och stapeldiagram
Hur många procent?
Så gör vi undersökningar
Algebra
Algebra för åk 1-6
Prealgebra
Funktionsmaskiner
Ekvationer – backtracking
Huvudräkning
Addition
Addition – medveten huvudräkning teoretiskt
Praktik addition
Additionsstrategin 0-9
Subtraktion
Teori
Praktik subtraktion
Multiplikation
Teori
Praktik
Division
Teori
Praktik
Beräkningar
Huvudräkning
Överslagsräkning
Tekniska hjälpmedel (miniräknare, datorer m m)
Algoritmräkning
Matte är inte ett göra-ämne!
Spetsiga frågor
Min tolkning av elevsvar på Spetsiga frågor om idrottstider
Så hanterar jag frågorna
Spetsiga frågor – exempel
Exempel
Open-ended Questions individualiserar
Open-ended Questions individualiserar
Open-ended questions
Blandade OEQ
OEQ – om decimaltal
Förkorta och förlänga bråk
OEQ – om decimaltal
Introduktion av bråk – diskussion
Geobräde
Hur många olika kvadrater finns det på ett bräde 5 x 5
Undersöka trianglar
Arbeta med mattegömma
A: Undervisningens konst- viktigt att veta
Bakgrund 1:1
1:3 Matematiklektionen
1:4 Frågans betydelse
1:5 Mönster och utmaningar
1:6 Taluppfattning och känsla för tal
1:7 Upptäcka matematik från början
1:8 Det där med förmågor – vad är det?
B. Det där med räkning – när, var, hur – och varför?
Associationslek
Dubbelt och hälften
soffa 3