
Eleverna har tillgång till upptryckta tangram i olika färger.
I dag, tänkte jag att vi skulle göra så många 5-hörningar som vi bara kan! Varje grupp får ett vanligt A4-papper att klistra upp dem på. Ni har 15 minuter på er!
En del elever ser frågande ut men inom gruppen finns det hypoteser om vad en femhörning är. Mina elever är vana vid att tänka själva! Efter några diskussioner och eventuella frågor till mig, som jag givetvis svarar på (eftersom de då VILL veta) börjar 5-hörningar klistras upp. Jag kommenterar inte de sexhörninar som också kan dyka upp. I stället klistrar jag själv, senare, upp en sexhörning. Då kan jag säga: Jag har klistrat upp en sexhörning – är det nån som kan hitta nån sexhörning? Och så blir misstaget i stället ett lärande.

Massor av femhörningar sitter nu på väggen med rubriken
VÅRA FEMHÖRNINGAR
Utifrån det här läromedlet, tillverkat av eleverna kommer vi nu att arbeta vidare med
vinkelsumman och formeln för månghöringars vinkelsumma
symmetri – asymmetri
skala
likformighet
kongruens