Tangram och olika räknesätt

Antar att ni kommit på att jag (nästan) alltid börjar lektioner med en story (efter den dagliga taluppfattningsövningen!) . Det är fantastiskt att se hur eleverna spetsar öronen och senare undrar om jag talade sanning eller lurades. Gör man så har man en gemensam utgångspunkt!

För många år sedan var jag på resa i mörkaste djungeln i ett litet land som jag glömt vad det hette. Jag har varit i landet flera gånger men man blir troligen glömsk av att ha varit där; så hemligt är det!!

I det landet hade man inga runda pengar, de rullar ju bort så fort, sa de. Deras pengar såg ut så här:

Pengarna hette ulla

Första gången jag var där var den lilla triangeln värd 1 ulla.

Hur många ullor är andra bitarna värda?

Vilka olika summor kan man betala.?

Vilka bitar kan man ta om man ska betala 7 ullor?

Kan man gör det på fler sätt? Hur då?

Nästa gång jag var där var kvadraten värd 6 ullor !

Vilka olika summor kan man då betala om man på olika sätt får betala med vilka bitar som helst?

Du kan hitta på fler priser på bitarna och låta eleverna hitta på fler problem!

Om den stora biten är värd 32 ullor, vad är då de andra bitarna värda?

Nu är det upp till dig att hitta på nya undersökningar och lägg märke till hur mycket eleverna undersöker och tänker utan att sitta och göra en massa exempel som nån annan har gjort och där kontexten varierar i all oändlighet!

Låt oss hålla oss till ett tema vid varje lektion!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *