Hoppa till innehåll
om-matematik
sluta räkna…börja se
Meny
Köpa min bok Sluta räkna, börja se!
Sluta räkna, börja se!
Sluta räkna, se mer!
HEM
Figurer att räkna i!
När det går upp för någon ……
Ulrikas räkneövningar för vikarier
Kan en concept map hjälpa oss att hjälpa?
Välkommen till min blogg
Exempel på ett prov för skolår 2 i augusti
Arbeta matematiskt
Inlägg från fb 2019-08-03
Inlägg från fb 2019-08-04
Inlägg från fb 2019-08-05
Inlägg från fb 2019-08-06
Inlägg från fb 2019-08-07
Inlägg från fb 2019-08-08
Inlägg från fb 2019-08-12
Matematik från början
Den första matematiken 1-10
Möte med matematik
Stora tal – för yngre elever
soffa 1
soffa 2
soffa 3
soffa 4
prislappar
Det viktiga 5-talet
Uppdelning av 5-talet
10-talet
Den allra första subtraktionen
Matematikens grunder
Addition över 10
Tallinjen
Positionssystemet
Första mötet med positionssystemet
Ett riktigt positionssystem
0-or i positionssystemet
Multiplikationens grunder
Den allra första multiplikationen
Vi multiplicerar med 10
Multiplikationstabellen – som alla lär sig
Räkna med en antalsgrupp i taget
Karamellmatte
Miniräknaren
Vi skriver med miniräknaren
Siffrorna i fönstret – en övning för nybörjare
Vi rangordnar tal
Vi räknar och ser mönster
Och så fungerade en dator
Och så gör en snabb dator
Tangram – ett otroligt laborativt hjälpmedel
Tangram och vinklar
Tangram och olika räknesätt
Tangram och månghörningar
Tangram – symmetri och asymmetri
Tangram och vinkelsummor
Tangram – kongruens och likformighet
Tangram – och bråk
50 % kan se ut hur som helst?
Taluppfattning är …..
Kvadrattal
Taluppfattning
TOT 1-10
TOT 1 – tal som kan höra ihop
TOT 2 -Tal i moln
TOT 3
TOT 4
TOT 5 – funktionsmaskin
TOT 6
TOT 7
TOT 8
TOT 9
TOT 10 – talkul för 4-9
TOT 11-20
TOT 11 – kul med kvadrattal
TOT 12 – palindromtal
TOT 13
TOT 14 – de perfekta talen
TOT 15
TOT 16 – Kanelbullens dag
TOT 17 – vi lär oss av miniräknaren
TOT 18 – Labyrint
TOT 19 – 100-kompisar m m
TOT 20 – Kaprekars konstant
TOT 21-30
TOT 21 – One Odd Out (OOO)
TOT 22
TOT 23 – Diffy
TOT 24 — 9-triangel
TOT 25 – Bingo
TOT 26 -Jämföra – större/mindre – äldre/yngre mm
TOT 27 – Gruppuppgift åk 5-9
TOT 28 – Använd multiplikation och division – lek
TOT 29 -Sorteringsövningar
TOT 31 – Bilskylt
TOT 35 Enkel problemlösning
TOT 36 Addition i 16 – ruta
TOT 40-49
TALTENNIS TOT 41
TOT 42 – Additionsrutor
Negativa tal – del 1
Vad måste man kunna?
Minusminus måste bli plus, sa eleverna
På isbanan – mer om negativa tal
Vi multiplicerar negativa tal
Open-ended Questions – negativa tal
Bråk, procent och decimaltal
Del av helhet – en fjärdedel
Del av helhet eller del av antal
Introduktion av bråk – diskussion
Knacka pepparkaka
Kan 50 % se ut hur som helst?
Del av antal
Statistik
Enkel statistik – cirkel – och stapeldiagram
Hur många procent?
Så gör vi undersökningar
Algebra
Algebra för åk 1-6
Prealgebra
Funktionsmaskiner
Ekvationer – backtracking
Huvudräkning
Addition
Addition – medveten huvudräkning teoretiskt
Praktik addition
Additionsstrategin 0-9
Subtraktion
Teori
Praktik subtraktion
Multiplikation
Teori
Praktik
Division
Teori
Praktik
Beräkningar
Huvudräkning
Överslagsräkning
Tekniska hjälpmedel (miniräknare, datorer m m)
Algoritmräkning
Matte är inte ett göra-ämne!
Spetsiga frågor
Min tolkning av elevsvar på Spetsiga frågor om idrottstider
Så hanterar jag frågorna
Spetsiga frågor – exempel
Exempel
Open-ended Questions individualiserar
Open-ended Questions individualiserar
Open-ended questions
Blandade OEQ
OEQ – om decimaltal
Förkorta och förlänga bråk
OEQ – om decimaltal
Introduktion av bråk – diskussion
Geobräde
Hur många olika kvadrater finns det på ett bräde 5 x 5
Undersöka trianglar
Arbeta med mattegömma
A: Undervisningens konst- viktigt att veta
Bakgrund 1:1
1:3 Matematiklektionen
1:4 Frågans betydelse
1:5 Mönster och utmaningar
1:6 Taluppfattning och känsla för tal
1:7 Upptäcka matematik från början
1:8 Det där med förmågor – vad är det?
B. Det där med räkning – när, var, hur – och varför?
Associationslek
Dubbelt och hälften
Figurer att räkna i!
TOT 1-10