Tryck upp en hundraruta och dela ut till varje elev; eller ett per par. Om du har tillgång till lakristssnören och andra lakritsstänger eller bitar så visa dem!
Nu kan du välja. Antingen talar du om vad övningen går ut på, vad eleverna ska göra och vad de ska komma fram till när de är färdiga
ELLER
Så berättar du storyn nedan och blir en bättre lärare i elevernas ögon (också)
Här kommer storyn du kan berätta:
När jag var ung/yngre så sommarjobbade jag. Brukar ni sommarjobba? Lyssna!
Min kompis Kalle och jag fick jobb på en lakritsfabrik. Gillar ni lakrits? Vilka olika lakritsgodis känner ni till? Lyssna! Bry dig! Var intresserad av deras värld!
Vi fick inte så bra betalt men vi fick äta sjukt mycket lakrits.
Vi stod vid våra maskiner och jobbade och åt – grymt mycket. Det fanns 100 maskiner i fabriken och alla var märkta med ett nummer från 1 till 100. Ni får nu en bild av alla maskinerna. I maskin 1 tillverkades all lakrits och när den öppnades kom det ut en fyrkantig klump lakrits. Om man tog 1-klumpen och stoppade in den i maskin 2 drog maskinen ut klumpen så den blev dubbelt så lång; stoppade man in den i maskin 3 blev den 3 gånger så lång. Stoppade man in den i maskin 100 blev det ett lakritssnöre, 100 gånger så långt som klumpen var.
En dag hade fabriken en stor beställning från en godisaffär som ville ha lakritsbitar som var 6 långa men den maskinen hade gått sönder och direktören var förtvivlad. Ingen reparatör fanns till hands. Vad skulle man göra nu?
Min kompis sa att det är väl inga problem, det fixar jag. De sa till honom att han nog inte förstod hur viktigt det var att få 6-långa lakrits. Men Kalle sa:
Först stoppar vi in lakritsen i 2-an och sen stoppar vi in den 2 långa lakritsen i maskin 3 och så har vi 6 långa lakrits. Och så kan du göra tvärtom, stoppa först i maskin 3 och sen i maskin 2, Lätt som en plätt och dubbelt så fort!
Direktören blev jätteglad sa att Kalle kunde ta så mycket lakrits han ville med sig hem också!
Veckan efter gick maskin 10 sönder. Då blev direktören inte så orolig utan gick direkt till Kalle och sa: Maskin 10 är sönder. Kan vi fixa det?
Enkelt sa Kalle!
Vad tror ni Kalle sa?
Kalle har slutat äta lakrits och han är nu direktör på fabriken. Han har skrotat de maskiner som inte behövdes längre.
Vilka maskiner finns kvar nu?
Låt eleverna arbeta parvis med att ”skrota maskiner” och när de är färdiga med det så kan du berätta att de har hittat Primtalen!