Kul med palindromtal.
En palindrom är ett ord som blir samma ord – eller mening – eller ett tal om man läser det bakifrån,
typ Anna och Madam, I´m Adam
eller
141 och 56765
Alla tal kan dock bli palindromer
Använd en hundraruta.
Låt eleverna måla alla tal som redan är en palindrom med en viss färg, dvs 1,2,3,4,5,6,7,8,9,
11,22,33,44,55,66,77,88,99
Alla andra tal kan bli palindromer t ex
21 blir en palindrom om man adderar med 12, som blir palindromen 33. 43 +34 ger palindromen 77. De kallas enstegspalindromer. Måla med en annan färg
Ta t ex 57: 57 + 75=132 men 132+231=363 tvåstegspalindrom. Måla med en tredje färg
Men 96 är en trestegspalindrom. 96+69=165; 165+561=726; 726+627=4884 Måla med en fjärde färg
Fortsätt och låt eleverna se hur många olika palindromsteg det finns.
Undersök alla talen mellan 1 och 100 men se upp med 89 och 98; Det är lite väl svårt för skolår 3.
Notera vilka av eleverna som, när de insett att 12 är en enstegspalindrom även ser att 21 är det det. Men låt dem som inte ser det räkna dubbelt så många gånger; de kommer i fortsättningen att förstå att de ska använda sin tidigare kunskaper,
89 och 98…. 24-stegspalindromtal. Maximum för tvåsiffriga tal. Vilken åk orkar med det!? (Många färger blir det!)
Satte , som jag nog berättade, upp ”dagens rätt” i personalrummet på min skola för att bjuda på lite läckerheter. MIn som, som då gick i trean fick uppgiften i läxa. Därför vet jag, tror jag, att treor inte orkar vända på så stora tal så många gånger. Det blir inte så hemskt många färger faktiskt! Har du prövat?/Ulla
Nej, jag har inte prövat. Tänkte att det skulle kunna bli 24 färger… .
Hej!
Men det blir det inte!
Hälsar Ulla