TOT 16 – Kanelbullens dag

eller TOT 10000

Kanelbullens dag startades av Kaeth Gardestedt, mamma till en av alla mina fantastiska elever. Kanelbullarna gav mig en idé om hur jag skulle kunna få mellanstadieelever (och en del lågstadieelever) att lära sig binära tal. Observera att jag säger lära sig, för jag går inte igenom och jag visar inte före !

Jag börjar naturligtvis med att berätta en story, det gör jag alltid, ibland är den sann men ibland är det bara påhitt, och denna story sägs handla om en vän till mig som har ett bageri.

Bagaren vet att det när är kanelbullens dag kommer det att vara många som kommer till bageriet för att köpa kanelbullar och han funderar över hur han bäst ska hinna att betjäna så många kunder som möjligt så fort som möjligt.

En dag när han tittar på plåtarna som han har i sin stora ugn ser han att det får plats 63 bullar på varje plåt. Wow, tänker han, om jag lägger bullarna från varje plåt i påsar på ett speciellt sätt kommer vi att direkt kunna ge kunden precis så många bullar som den vill ha- på direkten!

Hur ska han lägga bullarna i påsarna så att kunden kan få precis vilket antal som helst?

Här får ni ”påsarna” (muggar eller glas) att stoppa bullarna (knappar) i .

Hur många bullar ska det ligga i varje påse för att kunden ska få exakt det antal bullar den villl ha utan att fylla på eller ta bort bullar från en påse?

Vilka påsar ska han ta om kunden vill ha 5 kanelbullar? 7kanelbullar? 11 kanelbullar?

29 kanelbullar?

Du måste säga att man läser talet för 5 som: ett noll ett i tvåbas, 7 kanelbullar som ett ett ett i tvåbas.

När eleverna kommit på hur de ska lägga bullarna ritar du upp ”påsarna” på tavlan och låter dem komma med olika förlag på antal bullar som du antecknar på samma sätt, innan de ritar och skriver själva.

Nu kan eleverna själva välja vilka tal de vill skriva i vår 10-bas och i det binära systemet. Om man vill kan man göra jämförelser med påsarna som då har1000000-10000 -1000-100-10-1

Du kan också om du vill gå vidare med att skriva talen som potenser av talet 2 och för någon elev kan det vara en utmaning att arbeta med andra baser på samma sätt.

och sen jämföra med vilken bas som helst och skriva talen som potenser.

2 svar på ”TOT 16 – Kanelbullens dag”

  1. Kul övning, men jag funderar om inte vissa elever får problem då man inte förstår vad som menas med ”speciellt sätt”. De sitter och funderar på vad det är som är speciellt och för vem det är speciellt? Jag menar att de kan fastna på ordet ”speciellt” och för att komma runt det, så forcerar man dem att titta på hur de andra eleverna gör och så härmar man dom utan att egentligen förstå varför antalet bullar i varje påse följer ett spec mönster.

    Hur instruerar du eleverna så att de förstår fölajnde

    ”… varje plåt i påsar på ett speciellt sätt kommer vi att direkt kunna ge kunden precis så många bullar som den vill ha- på direkten!

    1. Hej!
      Efter storyn, som jag alltid börjar med för att alla elever ska vara ”där” ges uppgiften.
      Mina elever har aldrig varit vana vid att svara rätt eller fel. Alla ”frågor” ges som en par- eller gruppuppgift och i stället för att, som du misstänker, att var och en sitter och undrar vad ordet speciellt betyder så sätter min elever igång att att sätta upp hypoteser och argumentera för sin tankar, Du tror att de tittar på hur andra gör och härmar. Det är inte en göra uppgift- det är en tänka och lärauppgift. Men Lennart, det som du nästan kallar för fusk, kallar jag för lärande.
      Det är ju när han ser de 63 bullarna som just är utgångspunkten för hur de ska lägga bullarna – på ett speciellt sätt! Och då kommer hypoteserna!
      Med vänlig hälsning,Ulla

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *