TOT 19 – 100-kompisar m m

Mötte en klass, åk 6, där många, enligt deras nya lärare, inte behärskade sina 10-kompisar till fullo. Problemet var egentligen att de inte behärskade decimaltal, typ: 0,23+____=1.

Alltför många elever kunde inte direkt säga 10-kompisen till t ex 4,7!

Jag insåg att det inte skulle vara fruktbart att leka 10-kompis med dem så jag fick hitta på något annat, förhoppningsvis mer inspirerande.

En del av sjätteklassare blir under läsåret tonåringar så jag bestämde mig för att spinna på det och sa: ”När blir man tonåring?

Många ville nu berätta om vilka som var det redan och vilka som fick vänta till 7-an. ”Hur brukar ni fira födelsedagar? Brukar ni sjunga Ja, må han leva uti hundrade år? ” 3- 5 minuters erfarenhetsdelande.

Ok, det är ganska länge sedan jag var tonåring förstås Hur gammal tror ni att jag är?!

Jag antecknade deras förslag på tavlan, från den högsta gissningen till den lägsta (uppifrån och ner) och gav naturligtvis den som gissade 34 ett extra litet vänligt leende. Vi hade nu åldrar, nu tal, från 85 till 34 på tavlan. Här är några exempel.

84 ………..

79…………

65…………

61…………

57…………

53…………

45………….

34………….

Jag läste om en person/jag har en släkting som ska fylla 100 år i år. Hur många år dröjer det innan jag fyller 100 år om jag är ………?”

Eleverna fick nu i uppgift att tillsammans med sin bordsgranne alt sin grupp bestämma hur många år det är kvar till 100 år. Under de diskussionerna kom det många AHA!

Så lätt! sa alla. Man ser det ju! Och någon sammanfattade och sa ”man räknar en gång till 9 och en gång till 10! Visst är det så, men som lärare får man ALDRIG säga det! (Egentligen är det på nåt sätt alltid så, man behöver bara kunna räkna till 10 – men på alla möjliga sätt!)

Nästa timme arbetade vi med 1-kompisar och det var ingen som tyckte att det var svårt att se att 0,57 och 0,43 var 1- kompisar.

Och därmed var mitt uppdrag i klassen genomfört!

1000-kompisar

När mina barn börjat skolan och vi skulle åka bil en längre sträcka försökte jag hitta på aktiviteter som skulle”förkorta” känslan av lång restid.

Vi tittade vi på nummerskyltarna på bilarna vi mötte. Stod det BDT t ex så gällde det att hitta på ett ord som hade just de bokstäverna i den ordningen. Det här exemplet kunde bli Badplats eller Bandit eller tusen andra ord. Jag lämnar det därhän nu.

Vi tittade också på siffrorna i bilnumret. Om det stod 356 så skulle barnen avgöra om talet 356 var närmast 0 eller 1000. De skulle också säga hur ”långt” det var till 1000. så de kunde jämföra talen. Lillebror vann om talet var närmast 0 och storebror om det var närmast 1000.

Med denna erfarenhet i bagaget gav jag eleverna ett papper, liknande en nummerskylt, där de fick hitta på både bokstäver och det tresiffriga numret. Här ser du mitt exempel

Vem vann här? Och med hur mycket?

2 svar på ”TOT 19 – 100-kompisar m m”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *