Vi skriver med miniräknaren

34

Eftersom jag bestämt mig för att bara arbeta med tal som innehåller siffror 0-5 tills alla elever kan allt om 5, väljer jag att tidigt på hösten i ettan presentera positionssystemet, som här med snäckor (musslor).

Jag gör det i en kontext, min story, beskriven här på bloggen under https://www.om-matematik.se/forsta-motet-med-positionssystemet/ och väljer just detta för att eleverna ska lära sig att TITTA på siffrorna. Det är precis lika dåligt konkretionsmaterial som pengar eller tiobasmaterial eftersom de kan ligga hur som helst. Matte är nu inte HUR SOM HELST.

När jag visar snäckorna så här så säger jag;

Så här skrev de barnen 34. Hur skriver ni det på miniräknaren?

Och sen lägger och skriver och skriver och lägger eleverna tal:

Positionssystemet blev sen ett riktigt positionssystem, där det inte är storleken utan placeringen av sifrorna som avgör talets storlek. Jag presenterar detta med en story om barn i skogen: https://www.om-matematik.se/ett-riktigt-positionssystem/

Eleverna fortsätter lägga tal – skriva tal.

34

Och ingen behöver i det här läget veta att det heter ental, tiotal eller hundratal!

Utmaningen kommer när talet innehåller en 0-a!

Har de förstått att 0 betyder INGENTING AV NÅGONTING så funkar det!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *